I måndags lanserade Liljas bil en ny bilsök där man kan hitta alla bilar de har till salu och det är vi på Meetod som har tagit fram den.

Bakgrunden till den nya söken

Listning av nya och begagnade bilar i Sverige har länge dominerats av bytbil.com. I princip alla bilhandlare i Sverige har varit anslutna till den tjänsten och lagt in de bilar de har till salu där. De har sedan visat bilarna därifrån på sina egna sajter. Problemet är att det inte har hänt så mycket med bytbil.com de senaste åren och tekniken för att integrera mot dem är föråldrad. De har dock nu fått en konkurrent.

En ny spelare

I måndags lanserades en ny tjänst för att lista bilar som heter Wayke och många av Sveriges bilhandlare har redan anslutit sig till dem. Tjänsten bygger på nyare teknik och har ett modernt REST-API och Elasticsearch i botten vilket gör det möjligt att göra bättre integrationer mot men också att göra smartare sökningar.

Anpassat för mobil

Väldigt mycket av trafiken från personer som söker efter bilar sker från en mobiltelefon men branschen har varit ganska dåliga på att mobilanpassa sina lösningar.

På Liljas kommer hela 75% av trafiken från mobila enheter. Därför har vi satsat på att göra det riktigt smidigt att bläddra bland bilarna på mobil.

Bläddra snabbt mellan olika bilar.

Den approach som vi valde innebär att mobilsurfare inte behandlas sekundärt utan snarare får en bättre upplevelse än desktopanvändarna. Vi har dock inte lämnat desktopanvändarna i sticket heller.

Överblick

En princip som vi jobbade med var att ge en bra överblick. Det har vi bl.a. gjort genom att man kan se väldigt många bilar samtidigt. Har man en stor skärm kan man se 24 bilar samtidigt.

På en stor skärm kan man se upp till 24 bilar samtidigt.

En bättre sök

Traditionellt har billistningar förlitat sig på klassiska filter där man får välja olika uppgifter var för sig. I Liljas lösning har vi istället lyft fram fritextsökning som det primära sättet att hitta bilar. Tack vare den underliggande tekniken med Elasticsearch kan vi göra kraftulla sökningar utifrån fritext som inte hade varit möjligt annars. Det gör att man kommer väldigt långt med bara sökfältet. Om man sen vill filtrera ner ytterligare kan man fälla fram ett vanligt filter också.

Man kommer väldigt långt med bara fritextsöken.

Mobilanpassat

Att fler och fler surfar från mobilen är ingen nyhet i sig, men många branscher ligger efter när det gäller att anpassa efter det. Att bilbranschen nu tar ett stort steg framåt när det gäller mobilanpassning och sökupplevelse är väldigt positivt för alla som funderar på att köpa bil. Det är bara att hoppas att fler branscher hakar på.


Det har varit en utmaning men samtidigt väldigt kul att ta fram den här lösningen för Liljas. Det ska bli spännande att följa hur det påverkar beteendet hos bilköpare.

Gå gärna in själv och testa tjänsten på hittabil.liljasbil.se