Som UX-designer är du ansvarig för användningsmål, användningsflöden, typsnitt och färger... Listan kan göras lång. Text är också en del som lätt blir förbisedd, trots sin stora påverkan på användarupplevelsen. Arbete med text kan verka simpelt, men under ytan är det en mycket stor uppgift. Detta kallas UX-writing. Vi berättar vad det är och varför det är så viktigt.

Vi har god kunskap inom både UX och content. Kontakta oss om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig lyfta din produkt och ditt innehåll!

Ett i övrigt användarvänligt gränssnitt blir helt meningslöst utan text, omöjligt att tyda. Precis som UX-design handlar om att skapa självförklarande design, handlar UX-writing om att att skapa text som är lätt att förstå. Detta kallas microcopy, eftersom det kan handla om så små delar som ett enda ord. 

All text du ser på de två bilderna nedan är microcopy, men utförandet är olika. Fundera lite över skillnaden mellan dem.


Du har kanske redan räknat ut att bilden till vänster är en skärmdump från Netflix's registreringsprocess. Netflix har arbetat väl för att göra processen lätt att förstå och för att framstå som ett seriöst företag. De har använt ett konsekvent språk, simpla ord och använt en lättsam ton (bortsett från texten vid checkrutan som är ett exempel på hur man genom att förvirra användaren kan påverka dem till företagets fördel).

I exemplet till höger har jag modifierat texten för att visa hur simpla ändringar kan få en att fundera på hur seriöst företaget egentligen är. Knappast en tjänst man känner sig särskilt trygg i att dela kortuppgifter med! Det visar hur UX-copy helt kan förändra upplevelsen - och förtroendet för tjänsten i sig.

Vad är UX-writing?

När man hör ordet 'UX-writing' far tankarna lätt till copywriting, men det är inte alls samma sak. En copywriter skapar text som berör för att attrahera besökare, och sedan förhoppningsvis konvertera dem till kunder. Som UX-writer har du som uppgift att skapa text som underlättar användandet av själva tjänsten. Man skulle kunna beskriva det som att copywriting är menat att vara vackert och engagerande, medan UX-writing endast är menat som en liten viskning som guidar användaren i rätt riktning.

UX-writing är som en liten viskning som guidar användaren i rätt riktning.

Kanske tänker du att UX-writing endast är aktuellt i slutet av designprocessen när tjänsten är redo att lanseras, men det finns fördelar med att involvera UX-writers redan från början. Det ger dem möjlighet att kommunicera med projektledare, designers och utvecklare för att förstå bakgrunden bakom designen. Genom att påbörja textarbetet tidigt blir det fortare tydligt om något är onödigt komplicerat - är det svårt att förklara i text behöver det ofta lite mer bearbetning. 

Anpassa texten efter situation

Dålig UX-copy kan komma i olika skepnader beroende på vad användarens mål är - och hur snabbt hen vill få det gjort. Många tjänster och produkter tycks vara utvecklade utifrån den ideala situationen, medan verkligheten ofta är dess motsats. Hur lugn och samlad är man egentligen när man söker information om var ingången till en akutmottagning ligger? Här kan UX-copy vara avgörande.

I god UX-copy sätts klipska ordvitsar åt sidan till fördel för tydlig information. Det kan låta tråkigt men behöver inte innebära att man inte kan leka med orden ändå - det viktiga är att göra det på ett sätt som inte förvirrar.

Jag kommer lyfta två av de vanligaste misstagen inom UX-writing. Fler finns i Melissa Mapes artikel No good, very bad UX writing mistakes.

Vaga felmeddelanden

Tänk dig att du har en stressig arbetsdag och snabbt behöver få iväg ett mail när denna dialog plötsligt dyker upp. Hur reagerar du?

Vad är din reaktion på denna dialog? Bild: Microsoft Docs

Om vi bortser från irritationen av att bli avbruten, så försöker du förmodligen snabbt scanna igenom texten för att lista ut vad som händer, utan större framgång. (Kom ihåg, du är stressad!) Istället förflyttas ditt fokus till knappen, där du ser att du ändå inte kan göra något annat än att stänga dialogen. Vilket du gör. Utan att läsa texten. Detta kan såklart ge konsekvenser.

Dialogen misslyckas med att göra det den är tänkt för: att informera. Är verkligen all text i den nödvändig? Förmodligen inte. Användaren behöver inte veta exakt alla detaljer, bara det viktigaste. Men motsatsen kan också vara en fälla:

Vad säger egentligen den här dialogen? Min illustration.

Detta meddelande lyckas inte heller vara informativt. Vad säger det egentligen? Användaren kan inte lösa problemet om hen inte vet vad som gått snett. 

"Du vill väl inte vara en loser?"

Ett annat exempel på dålig UX-writing är så kallad confirm shaming, vilket innebär att man använder skam för att försöka konvertera användare. Nielsen Norman Group visar exempel på hur man genom att använda så kallade manipulinks skuldbelägger användaren för att få dem att skriva upp sig på nyhetsbrev eller liknande. Det "rätta" valet highlightas och det andra skyms undan med en text som insinuerar att man missar något om man klickar på den. 

 

Delish.com använder en så kallad manipulink för att få användaren att må dåligt över att hen väljer "fel".

UX-writing i praktiken

För att skapa god UX-copy behöver du vara informativ genom att använda lagom många ord, så att användaren 

  1. orkar läsa texten, och därför 
  2. förstår vad som händer 

Så, hur lyckas man med det? Rätt svar: genom att ha satt sig i användarens sits och funderat på vad de behöver. Och tänk till en extra gång kring vad som är okej att skriva och inte, för att undvika att verka icke-empatisk eller lägga skulden på användarna. UX-writing handlar om att bryta ner uppgifterna i sina minsta beståndsdelar för att kunna förklara dem på ett så enkelt sätt som möjligt, utan krångliga facktermer och andra krusiduller.

Lär dig mer!

För dig som testa UX-writing vill jag tipsa om Ryan Farrells onlinekurs Daily UX Writing Challenge. I 15 dagar får du ett mail med en uppgift som du ska skriva copy till. I den tillhörande Facebookgruppen kan du posta dina bidrag och få feedback, eller läsa igenom andras bidrag. På Ryans webbsida finns även en guide med tips till bättre UX-writing som är värda att läsa igenom.

Jag kan även rekommendera Jonas Söderströms bok Inte så jävla krångligt!. Lättläst bok (fattas bara annat) med tydliga riktlinjer för hur man skriver bättre UX-copy. Om du är sugen på ett smakprov kan jag även tipsa om hans artikel på inUse.

Slutligen har Cynthia Risse skrivit en utförlig artikel om hur du bör tänka för att lägga upp en hållbar strategi för UX-writing. Den är dessutom fullproppad med exempel på god och dålig UX-copy!

Toppbild: Eugene Chystiakov on Unsplash