Jag har tidigare skrivit om vad UX-writing är och hur det skiljer sig från "vanlig" copy. Nu är det dags att visa några exempel på hur man gör det riktigt bra. Till det tänkte jag även bjuda på en guide för hur du själv skapar riktigt bra UX-copy.

Vi har bra koll på både UX och content. Kontakta oss om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig lyfta din produkt och ditt innehåll!

Först ska vi tala klarspråk: UX-writing och copywriting är inte samma sak. Copywriting är texten som säljer in tjänsten och får dig att vilja börja använda den, medan UX-writing är texten du möter under själva användandet av tjänsten. Rätt hjälp och information skapar förutsättningar för en bra upplevelse, medan brist på detsamma ger motsatsen. 

5 exempel på grym UX-writing

Det finns företag som verkligen fattat vad bra UX-copy kan innebära för användarupplevelsen. Låt oss ta en titt på några av dem!

1. Slack

Slack är ett av de största kommunikationsverktygen och har gjort sig oumbärligt för många små och stora team (inte minst i vårt eget team). Huvudsyftet är att fungera som kommunikationskanal mellan teammedlemmar, men har många dolda funktioner som underlättar arbetsflödet.

Slack lyckas informera användaren på ett sätt som inte stör arbetsflödet utan hjälper på vägen - och alltid med ett lättsamt språk. Se här hur de informerar om kopplingen till Google Calendar:

Slack är proffs på att dela med sig av små hintar om hur gränssnittet fungerar.

Slack använder sig av emojis för att lätta upp meddelanden, men aldrig på bekostnad av den mest nödvändiga informationen. UX-copy done right, helt enkelt!

2. Mailchimp

Mailchimp är en onlinebaserad tjänst för marknadsföring via e-mail. Deras enkla och lekfulla sätt har gjort dem till ett välkänt namn med många användare.

Här är ett exempel på hur de lyckas göra ett felmeddelande till positiv och rolig upplevelse genom fyndigt slipad UX-copy.

Har din onda tvilling redan använt användarnamnet du tänkte använda? Mailchimp lyckas vara både informativa och fyndiga med sin UX-copy.

Mailchimp har gjort ett utförligt arbete för att skapa en tonalitet som går i linje med deras varumärke. De har sammanställt en styleguide med riktlinjer för tonalitet som är väl värd en titt om du vill ha inspiration. 

3. Headspace

Headspace strävar efter att göra meditation enkelt och lättillgängligt för alla. Appen präglas av en snäll och betryggande ton som går helt i linje med att skapa ett tryggt utrymme för en stunds avkoppling.

Se hur de använder ett mycket begränsat antal ord, men ändå lyckas förmedla den information som är viktigast:

Meditationsappen Headspace har välarbetad UX-copy med en genomgående vänlig och förlåtande ton.

Notera hur de lyckas hålla mindfulness och användarens välmående i centrum även när de vill informera användaren om att de har en ny policy. De lyckas väldigt bra med att inte skuldbelägga användaren i resan mot ett mer närvarande liv, där tekniken inte tillåts att ta över.

4. Avanza

Avanza vill göra det lätt att spara pengar. Deras app är fullproppad av allt det man kan förvänta sig av något finansrelaterat - den är med andra ord ganska komplex.

Deras UX-copy har en rättfram och professionell ton och får användaren att känna sig trygg och informerad. Och framförallt - den lättsamma UX-copyn får sparandet att kännas lite enklare.

Avanza har gjort ett bra jobb i att göra komplexa saker lätt att förstå genom korta och koncisa texter.
Avanza är ett briljant exempel på hur UX-copy kan kommunicera tydlighet och trygghet utan att vara torrt och torftigt.

5. Dreams

Syftet med Dreams är också att spara pengar, men på ett mer lekfullt sätt. I appen kan man skapa drömmar med tillhörande bilder och texter som motivation. För att nå sitt mål kan man använda sig av så kallade sparhacks som drar pengar vid olika tillfällen.

Sparappen Dreams använder sig av simpla meningar och korta scenarion för att introducera användaren till de många sparknep som finns.

Eftersom syftet är att göra det enkelt att spara pengar är såklart välarbetad UX-copy en viktig del. Dreams gör ett bra jobb i noggranna förklaringar på ett språk som är lätt att ta till sig. Det är precis lagom motiverande utan att låta krystat!

Så skriver du grym UX-copy

Det finns hela kurser i UX-copy, och det absolut bästa är såklart att öva. Men du kan bli bättre på det redan idag!

Charlene Nuval har skrivit en utomordentlig artikel om hur man skriver bra UX-copy. Hennes artikel går under namnet 5 C's for UX-writing, men jag har tagit mig friheten att översätta guiden till 5 K för tydlighetens skull. :) 

5 K för bättre UX-writing

  • Klart och tydligt - Se till att texten är tydlig! Det skapar tillit hos användaren och bekräftar att hen är på rätt väg. Det spelar ingen roll om du vill ha en skojfrisk tonalitet, en ordvits som inte är tydlig nog kommer knappast förhöja upplevelsen. 
  • Koncist - Less is more! Du vill inte uppehålla användaren. Se det som att du skriver för någon som kör på en hårt trafikerad och osäker väg - användaren har inte tid att stanna upp för att läsa långa, krångliga skyltar. Håll copyn så kort som möjligt - utan att prioritera bort informationen, såklart.
  • Konstruktivt - Vad behöver användaren veta? Lura inte in användaren på onödiga småvägar, utan fokusera på vad du vill förmedla. Och all copy som inte tillför något? Ta bort den!
  • Konversera - Låt mänsklig! Du vill inte låta som en kall, stel robot. Fundera på hur du skulle förklara för någon i din närhet. Vilka ord skulle du använda? Läs copyn högt för dig själv eller för någon annan - då hörs det snabbt om det känns stolpigt och för tekniskt. 
  • Konsekvent - Hur ska tjänsten låta? Konsekvent tonalitet borgar för en smidig upplevelse som bygger tillit hos användaren. Utgå från dokumentation kring tonalitet (t.ex. i form av en style guide). Om det inte finns? Se till att skapa en - och håll dig till den.

Testa din UX-copy

Texten du skrivit kan hålla i teorin för att sedan brista när det väl gäller. Därför är det viktigt att du testar den genom att exempelvis:

  • Läsa högt - När du läser copyn högt för dig själv eller någon annan blir det snabbt tydligt om den är lätt att förstå eller om den saknar empati.
  • Iscensätt situationer - Testa copyn i situationer som skulle kunna uppstå. Och gärna i icke-ideala situationer! Hur fort kan en stressad användare förstå texten? Hur upplevs texten om användaren är upprörd? 

Testa, skriv om, och testa igen. Det ökar dina chanser för bra UX-copy!

Öva, öva, öva!

Det bästa sättet att bli bättre på UX-writing är som med allt annat - övning ger färdighet. För att komma igång vill jag rekommendera en liten onlinekurs. Det bästa med den? Den tar bara 15 minuter av din dag!

Skriv upp dig på Ryan Farrells kurs Daily UX Writing Challenge. I 15 dagar får du ett mail med en uppgift som du ska skriva UX-copy till. I den tillhörande Facebookgruppen kan du posta dina bidrag och få feedback, eller läsa igenom andras bidrag. På Ryans webbsida finns även en guide med tips till bättre UX-writing som är värd att läsa igenom.

Lär dig av proffsen

Scott Hurff, lead designer och product manager på Tinder, förklarar varför man bör göra ut ett gränssnitt i text innan man lägger på designen. En mycket läsvärd artikel som tar avstamp redan i Jef Raskins idéer på 70-talet. Låter namnet bekant? Raskin var en av de involverade i Macintosh-projektet på Apple. Manualerna han skrev var ett avgörande steg i att skapa något som gjorde datorer tillgängliga för fler än bara ingenjörer och vetenskapsmän. 

Mattias Åkerberg är UX-writer och ligger bakom den populära, och såklart väldigt välskrivna, bloggen Please Copy Me. Han bjuder på mängder av tips för hur du skriver bättre. Jag kan även rekommendera att skriva upp sig på hans nyhetsbrev för tips direkt till mailboxen!