Som UX-designer behöver du hålla koll på UX-design, UX-writing och UI-design, de bästa verktygen... Kanske till och med utveckling, beroende på hur din roll och kompetens ser ut. Att hålla sig uppdaterad kan vara lika delar spännande som frustrerande. Men det finns ett snabbt sätt att hålla koll – nyhetsbrev. Jag delar med mig av mina favoriter.

Nyhetsbrev är ett smidigt sätt att hålla sig uppdaterad i designvärlden. Istället för att lägga energi på att söka igenom webben kommer det senaste direkt till inkorgen. Detta blir sedan en inspirationskälla till fortsatt sökande.

Men utbudet av nyhetsbrev är stort och det är långt ifrån alla som är så bra som de utger sig för att vara. Vad utgör då ett bra nyhetsbrev? Jag kan bara svara för min egen del, men de mail jag fortsätter prenumerera på – och vissa till och med längtar efter – har några saker gemensamt:

  • Välformulerat innehåll – Jag läser nyhetsbrev för att snabbt få koll på nya grejer och jag har därför inte tid att läsa igenom ändlösa rader text. En välformulerad text håller mig informerad och spar min tid.
  • God struktur och snygg layout – De långa nyhetsbrev jag trots allt läser har bra styckeindelning och grafik som bryter upp i tydliga avsnitt. En snygg layout skapar en god upplevelse och ökar chansen för att man vill – och orkar – läsa. 
  • Frekvens – En annan sak som antingen hjälper eller stjälper mig i mitt läsande är hur ofta jag får nya nyhetsbrev. Alltför många utskick hamnar på hög och gör mig överväldigad och stressad för att jag inte hinner med.

Mina absoluta favoriter har ett språk som engagerar och väcker intresse. Tillsammans med en och annan emoji för att lätta upp i läsandet. 💁‍♀️

Nog talat om det. Här är mina favoriter!

Utvecklas som UX-designer

UX Collective 🇺🇲

UX Collective är en grupp UX-designers och flitiga författare på Medium, och i sitt nyhetsbrev delar de med sig av ett urval av dessa artiklar. De har som mål att det inte ska ta mer än 5 minuter att läsa igenom nyhetsbrevet. Dessutom har de som policy att aldrig lyfta sponsrat innehåll, vilket minskar risken för reklam. 

Nyhetsbrevet har god översikt med hjälp av förklarande rubriker och beskrivningar. Det är inte många artiklar per nyhetsbrev, men ämnena är alltid intressanta. Jag vill nästan alltid läsa dem alla.

UX Collective's nyhetsbrev är alltid kortfattat och lyfter intressanta ämnen inom UX-design.

UX Design Weekly 🇺🇲

Man hör det på namnet: det här är godis för en UX-designer. I UX Design Weekly lyfts precis allt det där jag så gärna vill ha koll på men orimligen hinner. Kenny Chen har delat upp nyhetsbrevet i flera segment, däribland artiklar, resurser och verktyg och även en och annan UX-portfolio.

Varje nyhetsbrev har en sponsor, men man märker att de är valda med omsorg vilket ger ett genuint intryck.

Sharpen design 🇺🇲

Jag började använda mig av Sharpen på grund av deras generator för designutmaningar. Perfekt om man behöver en utmaning men inte vet var man ska börja!

Sharpen's nyhetsbrev lyfter artiklar inom alla möjliga områden. Animation, tillgänglighet, färgteori. Dessutom är nyhetsbrevet ett samarbete med läsarna. De uppmuntrar nämligen att man skickar tips till dem så de kan dela dem vidare! Kul idé och det är alltid någon av artiklarna som väcker lite extra intresse.

Du skriver upp dig på nyhetsbrevet genom fältet längst ner på Sharpen's webbsida.

Sharpen uppmuntrar till sina följare att dela med sig av egna tips som de sedan kan lyfta i nyhetsbrevet.

Skriv bättre texter

Mattias Åkerberg 🇸🇪🇺🇲

Mattias Åkerberg är en välkänd UX- och copywriter och även författaren bakom bloggen Please Copy Me. Ja, jag vet att jag tjatar om denna man och blogg i var och annan artikel, men är det bra grejer så tåls det att lyfta fler gånger.

Jag får rätt många nyhetsbrev varje vecka. De samlas lätt på hög tills jag har tid att gå igenom dem. Men Mattias nyhetsbrev läser jag direkt. De är välformulerade och on point. Och det där jag nämnde med styckeindelning och emojis? Yep, han har koll på det också. Det är kort, koncist och medryckande. Det är bara bra, helt enkelt.

Mattias nyhetsbrev finns samlade här, för dig som är nyfiken på hur de ser ut.

Mattias Åkerberg bjuder på tips och länkar för bättre UX-writing.

För dig som inte heller kan få nog av Mattias kloka ord, kan jag glatt meddela att han precis börjat med nyhetsbrevet UX Writing Summarized. Eller så kanske du bara föredrar engelska. Vilket som går bra. 

UX Writers Collective – The Dash 🇺🇲

Nyhetsbrevet för UX Writers Collective består egentligen av två typer av nyhetsbrev. Det ena innehåller mestadels reklam och åker för min del oftast rakt ner i papperskorgen. Men det andra, The Dash, är något helt annat. Det är anledningen till att jag prenumererar.

Ja, det är utseendemässigt sparsmakat. Men The Dash lyckas ändå tack vare korta stycken och bra struktur. Här får jag en bra överblick om vad som är värt att läsa vidare kring.

The Dash delar med sig av tips om läsvärda artiklar inom UX-writing.

Very good copy 🇺🇲

Nej, jag ska inte försöka luras - Very Good Copy's nyhetsbrev handlar inte om UX-writing utan copywriting. Men det är så förbaskat snyggt och välskrivet att jag ändå måste dela med mig av det.

Det här nyhetsbrevet har allt. Kittlande rubriker. Lagom långa stycken. Bilder. Och bäst av allt: det är snyggt. Jag ser fram emot att få fler nyhetsbrev av denna kaliber.

Nyhetsbrevet Very Good Copy innehåller snygg grafik och lättläst text med Eddie's reflektioner och tips kring copywriting.
Notera att man till och med avslöjar hur många ord nyhetsbrevet innehåller. UX-nörden i mig jublar – jag kan snabbt räkna ut om jag hinner läsa igenom brevet direkt eller om jag måste skjuta upp det till senare. 

Tips och tricks för snyggare UI-design 

Eric Kennedy 🇺🇲

Eric Kennedy har en fantastiskt bra kurs för grunder i UI-design som jag verkligen kan rekommendera. Det är långa, utförliga kapitel med smaskiga tips för hur man bäst skapar design som ser riktigt bra ut. Eric är verkligen en stjärna på att förklara på ett pedagogiskt sätt.

Eric's nyhetsbrev är i liknande format, och då menar jag att det är just långt och utförligt. Ja, nu går jag lite emot mina egna principer här. Men detta är inte ett nyhetsbrev man läser i farten, men när man har tid att läsa igenom det noggrant är det lördagsgodis. Han är generös med bilder vilket gör det lätt att hänga med.

Eric Kennedy's nyhetsbrev är välskrivna och ger ingående tips för snygg och användarvänlig design.

För dig som hemskt gärna hade velat gå hans UI-kurs men inte har tid eller möjlighet är det ett perfekt alternativ. Helt gratis och väldigt ingående!

Bonustips!

Här följer nyhetsbrev som inte riktigt går att placera in under de andra kategorierna, men som ändå är värda att nämnas.

The Sprint Newsletter 🇺🇲

Jake Knapp är geniet bakom boken Sprint. Han är en karismatisk man som är väldigt underhållande att titta på (bara titta på det här klippet från From Business to Buttons 2019). Det bästa med The Sprint newsletter? Jake är precis lika underhållande i text.

Nyhetsbrevet är en blandning av länkar till artiklar, härliga uttryck och puffar för hans bok (oavsett om du faktiskt läser den eller inte, Jake menar att den är helt OK som dörrstopp också).

I The Sprint newsletter delar Jake Knapp med sig av personliga reflektioner och tips.

Vill du läsa alla nyhetsbrev i sin helhet finns de alla samlade här

Prototypr Weekly 🇺🇲

Är det något jag inte hinner som designer så är det att hålla koll på alla verktyg där ute i etern. Det är väl ironiskt ändå. Här kämpar man på i samma verktyg för att man inte har tid att varken leta nya verktyg eller lära sig dem. Och så kan det vara just det som spar tid i det långa loppet.

Men, så bra då att Prototypr finns! På deras webbsida har de listat verktyg för exempelvis UX, UI, content och AI. För den som inte har tid eller intresse av att scrolla igenom allt är nyhetsbrevet ett perfekt alternativ. Här delar de generöst med sig av tips om de senaste och bästa verktygen.

Är du nyfiken på om detta kan vara ett nyhetsbrev för dig så kan du kika igenom alla nyhetsbrev på denna samlingssida.

I Prototypr Weekly's snygga nyhetsbrev får du tips om verktyg som underlättar i design och utveckling.

Figma Monthly 🇺🇲

Figma är inte bara ett jäkligt schysst designverktyg, deras blogg är också fylld av intressanta artiklar om design överlag. Det är samma sak med deras nyhetsbrev.

För dig som inte använder Figma är det förmodligen inte lika kul med tips för hur du kan bli mer effektiv i verktyget, men för dig som funderar på att flytta över till det är det en guldgruva. Figma lyfter ständigt hur företag arbetar med större designsystem i verktyget och hur de gjorde för att flytta över så smidigt som möjligt.

Och eftersom de har ett väldigt levande community lyfter de ofta resurser som andra Figma-användare gjort.

Figmas nyhetsbrev innehåller en blandning av tips för verktyget i sig men även
För att komma åt Figmas nyhetsbrev behöver du skapa ett Figma-konto.

Sidebar - utveckling och design 🇺🇲

Sidebar puffar för artiklar inom CSS och design, och det är ofta korta artiklar som går fort att läsa igenom. I ärlighetens namn prenumererar jag inte själv på detta nyhetsbrev längre eftersom jag inte har några större kunskaper inom utveckling. Men vår UX-designer Samantha är lite mer insatt på detta område, och har kommit att uppskatta detta nyhetsbrev. 


Detta nyhetsbrev är stilrent och ger god översikt med hjälp av sina korta beskrivningar, bilder och taggar. Eller för att citera Samantha, "det innehåller ofta smågrejer som jag inte visste att jag behövde kunna, men som jag ofta haft stor nytta av".  

Sidebar delar med sig av artiklar inom CSS och design.

Rooki design 🇺🇲

Rooki design är ett webbmagasin som riktar sig mot designstudenter, men som är läsvärt även för andra. Det innehåller tips om artiklar och resurser samt puffar för aktuella designtävlingar. Dessutom innehåller det intervjuer och länkar till snygga portfolios som ger inspiration.

Det som gör detta nyhetsbrev så trevligt att läsa är den lättsamma designen och snygga avsnitten. Och jag kan lova att webbmagasinet är minst lika trevligt att se på!

Rooki design är ett lättläst nyhetsbrev som lyfter innehåll från det egna webbmagasinet.

Ett sista tips...

Förhoppningsvis har du hittat några nya godbitar att inspireras av. Och om du, som jag, tenderar att vara lite för frikostig med antalet nyhetsbrev kan jag tipsa om att lägga dem i en separat mapp på ditt mailkonto. Då försvinner de inte i myllret av mail, och du kan läsa dem i lugn och ro när du får tid och lust. 😎

Toppbild: erica steeves on Unsplash